Name:
Location: Stockholm, Sweden

Se t.v. sidan "Om krönikören".

Monday, December 13, 2004

Sanningen om Sankta Lucia

En värderad kommentator reagerade för ett tag sedan mot att jag kallat P.J. Anders Linder för en rutinerad bloggare men jag viker inte en tum från det omdömet. Ibland hamnar han dock litet snett. Det kan man se i det här inlägget där han antyder att Luciafirandet skulle vara en komplott från Vatikanen och Opus Dei och dessutom är gramse på DN för att man inte upptäckt det.

Jag tror inte riktigt på den teorin särskilt inte sedan jag läst om det i en snyggt designad broschyr från Volvo ("for life"). Den ursprungliga Lucia verkade på Sicilien där hon bar en krona av ljus på huvudet för att ha båda händerna fria när hon delade ut mat åt de fattiga. Vikingarna som besökte Sicilien (frihandel redan då!) blev så imponerade att man införde samma sed när man kommit tillbaka till Sverige.

Det låter troligare än DN:s ganska blodtörstiga variant. Det är svårt att urskilja det politiska syftemålet bakom artikeln.

1 Comments:

Blogger paradox55 said...

Kul jag anses som värderad kommentator. Kul. Tack för komplimangen, tror jag.

rutinerad går jag med på...och snart är han nog rutinerad bloggare också. Han utvecklas han med.

12/13/2004 4:58 AM  

Post a Comment

<< Home