Name:
Location: Stockholm, Sweden

Se t.v. sidan "Om krönikören".

Monday, January 10, 2005

Kvinnofrågan delar LO?

Det finns de som påstår att feminister inte har humor. De har naturligtvis fel, jag skrattar ofta och mycket åt allt mellan himmel och jord. Idag fick jag en länk till en "rolig" serie av en vän, men här slocknade leendet. Kan någon förklara vad som är roligt med detta: Konrad K januari 2005 ? Serien, som driver grovt med feminismen och kampen mot männens övervåld, har publicerats i Dagens Arbete, en tidning som ges ut av de mansdominerade LO-förbunden Metall, Industrifacket, Grafikerna, Pappers och Skogs- och Träfacket.

LO leds som bekant av en mycket kompetent kvinna, Wanja Lundby-Wedin. Jag har skrivit ett mail till henne för att höra hennes åsikt om att man driver på det här sättet med den sekellånga kampen för lika rättigheter och lika värde. Hittills har jag inte fått svar, men jag kan tänka mig att hon vill diskutera saken internt innan hon svarar utåt. Om det är så att den patriarkala grenen av fackföreningsrörelsen är på väg bort från de feministiska idealen är det naturligtvis sprängstoff och något som kommer att skapa mycket diskussion under 2005, och ge återklang i mer etablerade media.

Jag vill också ta tillfället i akt att tacka Bill Portland som generöst erbjudit mig en plats ombord på jollen. Det här mediet är nytt för mig och det är med nyfiket intresse jag kommer att "surfa" på den så kallade bloggsfären.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home